27 Φεβρουαρίου 2025
20:58
10.03 oC
Υγρασία 83%
GR EN
Άρθρα
Ανακοινώσεις
ΜΠΕ Νέου Διεθνούς Αερολιμένα στο Καστέλλι «Ναι» στο Τούνελ αλλά παραμένουν 10 ακόμη σοβαρές εκκρεμότητες

📍Στο επίκεντρο της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Μινώα Πεδιάδας, την Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου, βρέθηκε η «Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλλι και τις οδικές του συνδέσεις με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και την οδό Ηρακλείου – Βιάννου», ενόψει της Συνεδρίασης της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας για το θέμα, στις 11 Μαρτίου.

Το Δημοτικό Συμβούλιο Μινώα Πεδιάδας κλήθηκε από την Περιφέρεια να εκφράσει τη γνώμη του επί του συμπληρωματικού τεύχους της ΜΠΕ του Νέου Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλλι Κρήτης, με τον Δήμαρχο Μινώα Πεδιάδας Βασίλη Κεγκέρογλου να προτείνει στο Δημοτικό Συμβούλιο να αποφασίσει:
Την αποδοχή της πρότασης για τη δημιουργία της Σήραγγας, που αποτελούσε αίτημα της τοπικής κοινωνίας, επισημαίνοντας την έλλειψη λωρίδων έκτακτης ανάγκης σε όλη τη διαδρομή, Χερσόνησος – Καστέλλι. Ειδικότερα, ο Δήμαρχος χαιρέτησε την αποδοχή της πρότασης του Περιφερειακού Συμβουλίου για την δημιουργία Σήραγγας στην θέση Άγνος, που εξέφρασε την άποψη όλης της τοπικής κοινωνίας και του επιστημονικού κόσμου, χωρίς όμως να γίνεται δεκτή άποψη ότι αν γίνει το Τούνελ δεν θα πάρει ο Δήμος χρήματα για τα επόμενα 5 χρόνια.

✅Τα παραπάνω ισχύουν αν στην απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος ενσωματωθούν τα παρακάτω κρίσιμα σημεία, τα οποία περιμένουν απάντηση και κάποια εξ αυτών μάλιστα αποτελούν «κόκκινη γραμμή» για τη Δημοτική Αρχή.

👉1. Για την αντιπλημμυρική προστασία:
Να ανατεθούν άμεσα από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η μελέτη και τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας της γύρω από το Α/Δ περιοχής σε συνδυασμό με έργα εμπλουτισμού και άρδευσης. Άμεσα όμως απαιτείται και η απελευθέρωση των διόδων των πλημμυρικών υδάτων προς τους χώνους, που ως προς το χώνο στο Καστέλλι εμποδίζεται από τα αναχώματα που δημιουργούν οι παράπλευροι.

👉2. Για την υδροδότηση του έργου:
Η ΔΕΥΑΜΠ είναι εκ του νόμου αποκλειστικά αρμόδιος πάροχος νερού ύδρευσης για την κάλυψη των αναγκών του συνόλου της αεροδρομικής κοινότητας, μέσω των γεωτρήσεων που προβλέπονται στη σχετική υδρογεωλογική μελέτη η οποία έχει εγκριθεί από το Δ.Σ. της επιχείρησης με την υπ’ αριθμόν 17/2024 (ΑΔΑ: ΨΦΡ7ΟΕΣΛ-ΕΒΚ) ομόφωνη απόφασή του. Εναλλακτική/ συμπληρωματική πηγή υδροληψίας είναι ο Ταμιευτήρας Αποσελέμη, υπό την αυτονόητη προϋπόθεση ότι η ΔΕΥΑΜΠ θα αγοράζει το νερό από τον ΟΑΚ, όπως και οι άλλοι πάροχοι και θα το διανέμει στο νέο αερολιμένα.

👉3. Για τη διάθεση της εκροής του Βιολογικού Καθαρισμού:
Υιοθετούμε την θέση όλων των φορέων αλλά και των ειδικών που είναι ΟΧΙ στην απευθείας διάθεση στον υδροφόρο ορίζοντα μέσω των «πηγαδιών».
Να κατασκευαστούν οι απαραίτητες υποδομές, δεξαμενές «κρίσης» και «άρδευσης» καθώς και δίκτυα, εκτός περιοχής του έργου του Α/Δ ώστε η διάθεση της εκροής του Βιολογικού Καθαρισμού Αεροδρομίου αντί του τεχνικού εμπλουτισμού μέσω των πηγαδιών, να αξιοποιείται με διάθεση του παραγόμενου νερού για άρδευση δενδρωδών καλλιεργειών και ελαιοδέντρων και έτσι θα επιτυγχάνεται εξοικονόμηση ποσότητας 2.500 Μ3 νερού / ημέρα, αφού εκτιμάται ότι θα αρδεύονται περίπου 1.000 στρέμματα αγροτικής γης, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό αφού ο Δήμος είναι σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και ταυτόχρονα και το κυριότερο δεν θα κινδυνεύσει ο υδροφόρος ορίζοντας από τον οποίο υδρεύεται η περιοχή και ο δήμος Ηρακλείου.

👉4. Για τη διαχείριση των ειδικών και βιομηχανικών αποβλήτων:
Να ολοκληρωθεί άμεσα η μελέτη και να τεθεί υπόψη των επιστημονικών φορέων και των υπηρεσιών για αξιολόγηση.

👉5. Για την αποτύπωση και παρακολούθηση των περιβαλλοντικών παραμέτρων:
Την ανάθεση σε ανεξάρτητο Φορέα το αντικείμενο της παρακολούθησης, την καταγραφή και τον έλεγχο της ποιότητας των νερών, του ελέγχου ρύπανσης από υγρά απόβλητα, στερεά απόβλητα, θόρυβο κλπ.

👉6. Για την οδική διασύνδεση του Α/Δ:
Να προωθηθούν μελέτες και έργα για την διασύνδεση του Α/Δ με τον νότο, Καστέλλι- Αρκαλοχώρι – Καστελλιανά και το Τουριστικό Λιμάνι Τσούτσουρα με βάσει τη μελέτη Θεοδωρόπουλου και τη σύνδεση του Α/Δ με τους γύρω οικισμούς, όπως, Θραψανό 1.700 μ, Ευαγγελισμό 400 μ, Καστέλλι 800 μ, εναλλακτική Αρκαλοχωρίου από Γήπεδο Ρουσοχωρίων, 500 μ. κλπ. Να επισημανθεί η ανάγκη αναβάθμισης και βελτίωσης της ασφάλειας των εναλλακτικών δρόμων σύνδεσης, Ηράκλειο -Αρκαλοχώρι, Πεζά-Καστέλλι και Καρτερός-Σμάρι-Α/Δ κλπ.

👉7. Για το μέσο σταθερής τροχιάς:
Να ανατεθεί μελέτη για την ανάγκη λειτουργίας μέσου σταθερής τροχιάς.

👉8. Για την τροφοδοσία με καύσιμα:
Να τονιστεί η αδήριτη ανάγκη κατασκευής αγωγού καυσίμων, αφού η μεταφορά με βυτιοφόρα θα επιβαρύνει υπέρμετρα τον κυκλοφοριακό φόρτο.

👉9. Για την ηλεκτρική διασύνδεση:
Την ανάγκη για υπογειοποίηση της γραμμής μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας κατά το τμήμα Λαγός- Μονή Καλλέργη- Καστέλλι.

👉10. Για τα αρχαιολογικά ευρήματα:
Το υπουργείο Πολιτισμού να εγγυηθεί την προστασία των αρχαιολογικών χώρων και ιδιαίτερα του σπουδαίου μνημείου που αποκαλύφθηκε στην Παπούρα, την ανάδειξη του, τη διασφάλιση της επισκεψιμότητας του και προφανώς την μεταφορά του ραντάρ.

👉10 +1. Για τις υποχρεώσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην τοπική κοινωνία:

❗➡Να εκπληρωθούν οι υποχρεώσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, προς την γύρω από το Α/Δ περιοχή, όπως αυτές απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης και περιλαμβάνονται στο σχετικό ομόφωνο ψήφισμα, του Περιφερειακού Συμβουλίου και του Δ.Σ. της ΠΕΔ Κρήτης.

🔵Τέλος, ο Δήμαρχος ζήτησε από το Δημοτικό Συμβούλιο την έγκριση για να προμηθευτεί και να εγκαταστήσει σύστημα παρακολούθησης της ποιότητας του περιβάλλοντος, αέρα, εδάφους, υπεδάφους, νερών κλπ. γύρω από το νέο Α/Δ πριν και κατά την λειτουργία του, το οποίο θα λειτουργεί με ευθύνη του Δήμου.

💧Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι αναφορικά με τα αντιπλημμυρικά έργα, την τροφοδοσία νερού και τη διαχείριση των επεξεργασμένων λυμάτων έχει πάρει σχετική απόφαση και το ΔΣ της ΔΕΥΑ Μινώα Πεδιάδας.